Nejnovější zprávy: Bílovečtí hasiči se přestěhovali do nemocnice. Jejich „zámeček“ prochází obnovou Dolním Vítkovicím stoupla návštěvnost, chystají se další novinky

Byznys

Automobilka Tatra Trucks loni opět navýšila výrobu a chystá další novinky

Za loňský rok kopřivnická společnost Tatra Trucks, kterou vlastní akcionáři z Czechoslovak Group a Promet Group, vyrobila a prodala 1451 vozidel, naplnila své plány a dostála svým závazkům k partnerům i zákazníkům.

Foto: se souhlasem Tatra Trucks

Automobilka loni také představila několik nových technologických projektů, které významně ovlivní její budoucnost, letos představí další novinky ve své produkci.

Tatra Trucks se soustřeďuje především na vývoj a výrobu plněpohonných středních a těžkých nákladních automobilů pro nejrůznější účely a pro celou řadu segmentů. Díky tomu může efektivně diverzifikovat výrobu a prodej vozidel, zároveň se ale snaží udržovat rovnováhu objemu výroby pro civilní a obranný sektor. To vše má pozitivní vliv na postupný růst firmy, která si klade za cíl do několika let dosáhnout produkce až 2500 vozů za rok. V roce 2023 Tatra vyrobila a zákazníkům dodala 1451 automobilů, což je o více než 100 kusů více ve srovnání s rokem předcházejícím. Především v loňském čtvrtém kvartálu objem výroby výrazně akceleroval a v tomto trendu automobilka pokračuje i v letošním roce. Tatra také úspěšně hospodařila po stránce tržeb i EBITDA, její finanční výsledky ale budou zveřejněny standardně až v průběhu roku 2024 společně s výroční zprávou.

„Vloni jsme dodali necelou polovinu prodaných vozidel do civilního sektoru, nejvíce hasičským a záchranářským složkám, dále pak do stavebnictví, těžebního průmyslu, zemědělství nebo komunálních služeb atd. Přes polovinu produkce pak tvořily automobily a podvozky pro obranné a bezpečnostní složky, včetně Armády České republiky, pro kterou je Tatra Trucks dlouhodobým strategickým partnerem. Důležitost domácího trhu pro naši společnost podtrhuje i fakt, že zhruba 40 procent vyrobených vozidel směřovalo právě k českým zákazníkům,“ řekl Lukáš Andrýsek, generální ředitel Tatra Trucks. Mezi největší odběratele v zahraničí patří také zákazníci v Indii, Rakousku, Slovensku, Austrálii, Polsku, na Ukrajině, v Srbsku či Německu, menší počty speciálních vozidel putovaly i na další zajímavé a silně konkurenční trhy, jako jsou například Švýcarsko, Francie, Hongkong či Jižní Korea.

Mezi nejvýznamnější zakázky z minulého roku patří objednávka na více než dvě stovky hasičských speciálů na podvozcích Tatra pro HZS České republiky. „Na základě tohoto kontraktu tak od loňského září ve spolupráci s THT Polička a KOBIT-THZ pracujeme na dodávkách až 232 automobilových stříkaček českým hasičům. Rámcová dohoda předpokládá výrobu až 100 kusů vozidel CAS 20, 45 kusů CAS 30 a 87 kusů stříkaček CAS 30 pro velkoobjemové hašení včetně volitelného požárního příslušenství a komunikačních prostředků,“ konstatoval výkonný ředitel automobilky Petr Buršík. Tento rozsáhlý projekt navazuje na podobnou zakázku z podzimu 2022, v rámci které vloni Tatra společně s THT Polička zajišťovala dodávky 100 kusů cisternových stříkaček CAS 20 rovněž pro HZS České republiky.

„Vloni na jaře jsme dodali první kusy podvozků Tatra Force 4x4 pro hasičské speciály, které vznikly ve spolupráci s firmou Rosenbauer na základě objednávky německé armády. Ta si objednala celkem 77 kusů tatrovek s hasičskými nástavbami a vybavením od tohoto rakouského výrobce. V loňském roce Tatra také završila kontrakt na 209 valníků Tatra Force 6x6 pro Armádu České republiky, když jsme v srpnu vojákům předali poslední kusy,“ přiblížil Tomáš Mynarčík, ředitel obchodu kopřivnické automobilky. Tatra poté armádě dodala ještě 30 kusů hákových nakladačů Tatra Force 8x8, letos na ně naváže výroba dalších 50 exemplářů těchto vozů. Pokračovala také produkce podvozků vojenských logistických vozidel, která Tatra ve spolupráci s firmou DAF Trucks dodává belgické armádě.

Tatra Trucks je výrobce, který se věnuje i zákazníkům s individuálními a specifickými požadavky. Loni tak vyrobila například několik podvozků pro obytná a expediční vozidla nebo unikátní speciál Tatra Phoenix s celkovou hmotností 62 tun připravený s australským dealerem Offroad Trucks Australia pro tamní těžařskou společnost Rio Tinto. Pokračoval také projekt Tatra do škol, jehož prostřednictvím automobilka ve spolupráci s dealery a krajskými samosprávami pomáhá rozvoji českého školství v oblasti automotive a servisních služeb. Projekt zároveň podporuje modernizaci vybavení a techniky krajských správ komunikací.

Nové projekty a novinky pro budoucnost

Rok 2023 se také nesl ve znamení oslav 100 let existence tatrovácké koncepce podvozku s centrální nosnou rourou a výkyvnými nezávisle zavěšenými polonápravami, kterou Hans Ledwinka poprvé použil v roce 1923 u typu Tatra 11. Byl to také 10. rok úspěšného fungování společnosti Tatra Trucks pod taktovkou českých akcionářů z Czechoslovak Group a Promet Group. Rok 2023 ale také přinesl novinky, které v blízké budoucnosti přinesou výrazné změny do produktového portfolia Tatry, jež budou znamenat velký přínos pro zákazníky.

„Nejdříve jsme na veletrhu PYROS 2023 představili třetí generaci modelové řady Tatra Force, a to v civilní verzi pro hasiče, která přináší zásadní elektronizaci a digitalizaci i nová technická řešení a vylepšené motory. Začátkem podzimu jsme pak veřejnosti ukázali prototyp nové generace řady Tatra Force se systémem automatizovaného řízení v jeho první fázi vývoje. Tento vůz je možné řídit pomocí dálkového ovládání a takto může najít využití například u hasičů či záchranářů, případně v těžebním průmyslu. Další vývoj bude směřovat k vozidlu schopnému zcela autonomní jízdy,“ přiblížil novinky Radomír Smolka, ředitel výzkumu a vývoje kopřivnické firmy. V říjnu pak Tatra ve spolupráci s partnery představila prototyp automobilu Tatra Force e-Drive s pohonem elektrickým trakčním motorem v kombinaci s vodíkovými palivovými články. V letošním roce se tento prototyp, který je prvním elektrickým (a tedy lokálně bezemisním) těžkým nákladním vozem značky v historii, podrobí dalším fázím náročných zkoušek v reálných provozních podmínkách.

Pro letošní rok Tatra Trucks opět plánuje nárůst objemu výroby, čemuž mají napomoci restrukturalizační kroky postupně prováděné od loňska. Tatra má pro tento záměr dobré předpoklady, neboť velká část plánované výroby je již pokryta objednávkami zákazníků. Tatra také plánuje představit v první polovině tohoto roku další zásadní novinku, a to novou generaci modelové řady Tatra Phoenix. Následně, v polovině roku, také představí vojenské verze třetí generace modelu Tatra Force, čímž se ucelí zákaznické portfolio této stěžejní řady.