Nejnovější zprávy: Drama v ostravské škole. Muž vyhrožoval nožem, učitelku měl jako rukojmí Řidič přejel do protisměru a srazil se s kamionem, na místě zemřel

Společnost

Ostravské metro! Revoluce v dopravě, páteřní linky pojedou co tři až pět minut

„Chceme, aby se cestující v Ostravě nemusel dívat do jízdních řádů, kdy mu tramvaj pojede. Prostě přijde jako třeba v Praze na zastávku metra a něco mu za chvíli pojede. Ve špičce do tří až pěti minut, o víkendu do desíti."

Ilustrační foto: Vladimír Pryček

Těmito slovy popsal revoluční změny ředitel Dopravního podniku Ostrava Daniel Morys.

Ostravské metro, tak nazývají zástupci města, Dopravního podniku Ostrava a společnosti KODIS projekt výrazných změn tramvajové dopravy v Ostravě. Ty mají podle nich přinést větší komfort pro cestující, ale také úspory ve výši padesáti milionů v roce.

Systém změn přinese na tři hlavní páteřní linky známé jako linky číslo 1, 2 a 8 kratší interval mezi spoji a to ve špičce. Interval bude činit tři až pět minut. Ostatní linky, kterých zůstane jen sedm, budou na tyto páteřní linky navazovat.

„Chceme, aby se cestující v Ostravě nemusel dívat do jízdních řádů, kdy mu tramvaj pojede. Prostě přijde jako třeba v Praze na zastávku metra a něco mu za chvíli pojede. Ve špičce do tří až pěti minut, o víkendu do desíti,“ říká generální Daniel Morys, ředitel a předseda představenstva Dopravního podniku Ostrava (DPO). Dodává, že Ostrava se pro tento systém inspirovala u evropských měst, jako jsou Curych, Ženeva a Bratislava.

Schéma: DPO

Některé tramvaje jsou přetížené, jiné vozí vzduch

Nový systém odborníci na dopravu města Otrava a dopravního podniku tvořili asi dva roky a vychází z dlouhodobého sledování vytíženosti tramvajových linek. „Ukázalo se, že některým tramvajím na linkách v dopravní špičce chybí kapacity pro cestující a jiné tramvaje na některých jiných linkách naopak jezdí takřka prázdné, prostě vozí vzduch,“ řekl náměstek primátora pro dopravu Jan Dohnal. Město proto chce ze současných patnácti tramvajových linek pět zrušit a ponechat jen deset.

Kdy tramvajová doprava podle těchto změn začne jezdit? „Přesný termín zatím není, chceme nejprve cestující se změnami seznámit, vyvolat o nich diskusi a poté je spustíme k některému termínu, kdy se mění jízdní řády,“ řekl generální ředitel DPO Daniel Morys. Přesto dodal, že před prázdninami to zřejmě ještě nebude, spíše pro tuto velkou změnu v tramvajové dopravě odhaduje termín v září nebo v prosinci.

Máte k chystanému systému tramvají připomínku? Napište!

Vůbec poprvé Dopravní podnik Ostrava otevírá nad novým návrhem a chystanými změnami diskusi. „Chceme, aby se s nimi cestující v klidu a s potřebným předstihem pořádně seznámili. Na podněty jsme připraveni reagovat a do návrhu je případně zapracovat,“ řekl Daniel Morys.

Zástupci města, dopravního podniku a společnosti KODIS proto vyzývají veřejnost, aby se s novým návrhem všech tramvajových linek seznámila na internetových stránkách Dopravního podniku Ostrava a to na adrese https://www.dpo.cz/ostravskemetro/. „Lidé tam rovněž najdou pod názvem MHD Ostrava - TEST i speciálně připravený vyhledávač, kterým je možné zjistit, jak budoucí linky pojedou. Je tam i kontaktní formulář, kde lidé mohou napsat svůj komentář, návrh nebo i kritiku k novému systému tramvajové dopravy,“ řekl Daniel Morys.

Některým lidem se nový systém moc nelíbí. A to proto, že například u Karoliny se směr linky číslo 8, která místo aby odbočila jako dosud na Hlavní nádraží v Přívoze, změní. Linka číslo 8 bude pokračovat na Hranečník a cestující mířící z Poruby třeba na Stodolní nebo do Přívozu tak budou na zastávce Karolina muset přestoupit na jinou linku, konkrétně tramvaj číslo 2.

„Ale i proto se dá budoucí nový systém tramvajových linek přirovnat k metru. Tam také běžně spousta lidí přestupuje při jízdě z jedné trasy na druhou. A navíc MHD není taxík, který vás zaveze z jednoho místa na druhé,“ upozornil generální ředitel a předseda představenstva DPO.

Daniel Morys dodal, že nový systém tramvajové dopravy umožní dopravnímu podniku také zcela „vypnout“ takzvané spřažené soupravy, tedy soupravy dvou vozů za sebou, které cestující zejména v noci považují za nebezpečné, protože v druhém voze není řidič.

Více přestupů, nezvyklá spojení. Ale přínos pro Ostravu

Současný systém linek, tedy to, odkud kam jaká tramvaj jezdí, odpovídá podle zástupců dopravního podniku a města Ostravy době před deseti lety. Nový systém se město chystá zavést proto, že za tu dobu se podle jeho představitelů změnila hybnost obyvatel i cestovní návyky a přepravní potřeby.

Důležité je podle tvůrců změn také posílení dvou autobusových linek pro zajištění přímého a rychlého spojení městské části Jih s Porubou. „Narovinu říkáme, že systém přinese v některých případech více přestupů, nová, pro někoho možná nezvyklá spojení, ale také i konec některých známých spojení. Žádný systém, ani náš nově navrhovaný, nevyhoví všem. Přesto věříme, že nový koncept má jednoznačně potenciál výrazných přínosů pro Ostravu i většinu cestujících,“ dodává Daniel Morys.

V následujících měsících pro cestující připravuje DPO s KODISem i informační letáčky a brožury, které budou zájemci dostávat na nejrůznějších kontaktních místech. Cílem je, aby informovanost všech cestujících byla co nejvyšší.