Nejnovější zprávy: Na silnici mezi Frenštátem a Rožnovem tragicky zemřel motorkář Řidič nerespektoval zákaz vjezdu, s autem se zřítil do trhliny mostu

Společnost

Ostrava nechystá regulaci či omezení elektrických koloběžek

​Ostrava nechystá žádná nová pravidla, regulaci či omezení provozu sdílených elektrických koloběžek, uvedl mluvčí ostravského magistrátu Petr Havránek. Zdravotníci přitom uvádějí, že úrazů jezdců na elektrokoloběžkách v kraji přibývá a nejedná se jen o mladé lidi.

Ilustrační foto: pixabay.com

Havránek uvedl, že Ostrava, kde sdílené koloběžky jezdí již třetím rokem, dlouhodobě podporuje alternativní a čisté způsoby dopravy po městě, preferuje hromadnou dopravu před individuální a také podporuje sdílená kola. "Nicméně, co se týká sdílených elektrokoloběžek, zde nemá město aktuálně k poskytovateli žádný vztah, tudíž nemůže tuto službu hodnotit. V současné době tedy nepřipravujeme žádná pravidla, regulaci či omezení provozu. Za bezpečnost uživatelů i chodců nese zodpovědnost provozovatel této služby," uvedl mluvčí.

Policejní mluvčí Pavla Jiroušková řekla, že policie letos do konce července evidovala v celém Moravskoslezském kraji šest dopravních nehod, které zavinili uživatelé elektrokoloběžek. "Při těchto nehodách utrpěla jedna osoba těžké zranění a tři osoby zranění lehká," uvedla Jiroušková. Srovnání s loňským rokem není k dispozici, protože to policie ve statistikách nesledovala. Stejně tak není k dispozici statistika nehod, jejichž účastníky byli jezdci na elektrických koloběžkách, avšak nezavinili je.

Mluvčí krajské zdravotnické záchranné služby Lukáš Humpl řekl, že úrazů jezdců na elektrických koloběžkách přibývá, a to i vážných. Jedním z důvodů je podle něj to, že je elektrokoloběžek čím dál víc. "Je to nějaký trend. Jezdí na nich čím dál víc lidí, tím pádem víc bourají. Jestli jsou elektrokoloběžky nebezpečnější než běžné koloběžky, nemohu posoudit, ale pravda je, že ten trend má narůstající podobu," řekl Humpl.

Vážným úrazem podle něj může skončit i pouhý pád, obzvláště při poměrně velké rychlosti, jakou elektrická koloběžka dokáže vyvinout. "Pokud nemá jezdec přilbu, tak to může být vážné, a máme případy, kdy došlo k těžkému poranění hlavy, mozku, třeba s bezvědomím. Úrazy určitě mohou být velmi vážné i smrtelné. A samozřejmě třeba při střetu elektrokoloběžky s autem, což jsme taky už řešili, jezdec není nijak chráněný a je velmi zranitelný," řekl Humpl.

Primář chirurgie a úrazové chirurgie Městské nemocnice Ostrava Ondřej Strnadel uvedl, že tam lékaři registrují týdně dvě až tři těžká zranění, takzvaná vysokoenergetická traumata, která vznikají při působení vysoké energie při jízdě na elektrokolech nebo elektrokoloběžkách. Většinou se jedná o vícečetná poranění rukou a nohou, zranění hlavy nebo krční páteře. Lehce zraněných jezdců na těchto dopravních prostředcích ošetřují týdně až deset.

"Lidé přeceňují své schopnosti, často neodhadnou rychlost a navíc stále jezdí bez přileb. Pouští se často i do nebezpečných dobrodružství, před časem jsme tady měli pacienta, který jel na elektrokoloběžce po dálnici a střetl se s autem. Hospitalizovali jsme ho ve vážném stavu," uvedl lékař.

Zdaleka se podle něj nejedná jen o úrazy lidí do 40 let. "V poslední době u nás často končí i pacienti nad 60 let, kteří jízdu na elektrokole nebo elektrokoloběžce kvůli vysoké rychlosti a nedostatku zkušeností nezvládli," uvedl Strnadel.