Nejnovější zprávy: Na silnici mezi Frenštátem a Rožnovem tragicky zemřel motorkář Řidič nerespektoval zákaz vjezdu, s autem se zřítil do trhliny mostu

Společnost

Olomouc má novou tramvajovou halu, stála přes 300 milionů

Ve čtvrtek 21. září byla slavnostně ukončena stavba nových krytých odstavů pro tramvaje v Jeremenkově ulici v Olomouci.

Foto: se souhlasem DMPO

Nová hala má kapacitu až pro 18 vozů (9 tramvajových souprav) a zahájení jejího využívání pomáhá především přetížené vozovně v Koželužské ulici.

„Nová hala uleví obyvatelům a řidičům projíždějícím Sokolskou ulicí, kde už nebudou dlouhodobě odstavené tramvaje a kolej bude využívána pouze pro krátkodobé manipulace s vozy. Pro dopravní podnik je výhodou, že vozy jsou v nové hale chráněny před poškozením vandaly, ke kterému docházelo při nočním odstavení v Sokolské ulici nebo na točně na Nové Ulici,“ zdůraznil olomoucký primátor Miroslav Žbánek.

Hlavní dominantou nového areálu DPMO je pozemní objekt haly se zázemím pro obslužný personál. „V hale o celkové délce 105 metrů jsou umístěny tři koleje, na kterých je možné odstavit až 9 tramvajových souprav. V hale bude prováděn také denní úklid vozů, kontrolní a servisní činnost,“ sdělil předseda představenstva DPMO Jaroslav Michalík.

„Pro potřeby údržby je každá kolej vybavena v celé délce servisní montážní jámou s příslušenstvím a dále jsou u každé koleje umístěny lávky umožňující přístup k technologii na střeše vozů,“ vysvětlil člen představenstva pověřený řízením technického úseku DPMO Petr Kocourek.

Hala byla zhotovitelem dokončena a předána v červnu letošního roku. Od července je hala ve zkušebním provozu z důvodu optimalizace nastavení technologie a synchronizace se stávajícími systémy. „Přes léto byly z haly zkušebně vypravovány dvě až tři soupravy denně, od září tady bývá přes noc odstaveno šest souprav,“ doplnil místopředseda představenstva Dopravního podniku města Olomouce Pavel Zatloukal.

V areálu odstavů byl dále vybudován objekt výpravny tramvají, zázemí pro řidiče tramvají a technologická místnost se zabezpečovacím zařízením. Přes noc jsou v hale odstaveny obousměrné tramvajové soupravy, které jsou vypravovány převážně na linky č. 3 a 5. Přes den potom v hale bývá umístěna záložní souprava, ta odtud vyjíždí v případě nutnosti výměny s některou soupravou na trati.

Celková cena stavby přesáhla 300 milionů korun bez DPH a je spolufinancována z fondů EU, a to konkrétně z Operačního fondu Doprava ve výši 85 % uznatelných nákladů.