Nejnovější zprávy: Na silnici mezi Frenštátem a Rožnovem tragicky zemřel motorkář Řidič nerespektoval zákaz vjezdu, s autem se zřítil do trhliny mostu

Společnost

O služby ombudsmanů je v moravskoslezských nemocnicích zájem

O služby nemocničních ombudsmanů, které Moravskoslezský kraj zřídil ve svých zdravotnických zařízeních v roce 2013, je zájem. Dosud řešili přes 650 podnětů.

Nejvíce se na ombudsmana obracejí lidé v opavské Slezské nemocnici, naopak nejméně v Nemocnici Třinec na Frýdecko-Místecku. Jen za loňský rok a první měsíce letošního roku přijali ombudsmani přes 260 podnětů, necelá polovina z nich byly stížnosti, řekla Miroslava Chlebounová z krajského úřadu.

Kraj pozice ombudsmanů v šesti nemocnicích zavedl v říjnu 2013. Chtěl tak zkvalitnit komunikaci mezi pacienty a jejich blízkými se zaměstnanci nemocnic. Podle hejtmana Miroslava Nováka (ČSSD) však ombudsmani neřeší pouze stížnosti, ale mnohdy to jsou i pochvaly personálu nebo třeba náměty na zlepšení práce.

Nemocnice podle něj se zjištěními ombudsmanů pracují a reagují na ně. „Pokud se ukáže, že stížnost je oprávněná, tak se postupuje podle zákoníku práce a organizačního řádu dané organizace, takže skutečně byly tam i oprávněné stížnosti a je to velmi důležitá zpětná vazba,“ podotkl Novák.

Podle náměstka hejtmana pro zdravotnictví Jiřího Martinka (ČSSD) zájem o služby ombudsmanů vzrůstá. Lidé se na ně obracejí osobně, ale i písemně či telefonicky.

„Důležité je, že mají jistotu, že v nemocnicích je někdo, kdo si na ně udělá čas a jejich dotaz či stížnost pomůže řádně vyšetřit. Ukazuje se, že mnohé je vysvětleno a pomoc či rada poskytnuta již při první návštěvě pacientů a jejich blízkých u ombudsmana. Ti pak většinou upouštějí od písemných stížností,“ dodal Martinek.

Už příští pátek se na krajském úřadu bude konat celostátní konference ombudsmanů zdravotnických zařízení v Česku. Cílem je především výměna zkušeností.