Nejnovější zprávy: Na silnici mezi Frenštátem a Rožnovem tragicky zemřel motorkář Řidič nerespektoval zákaz vjezdu, s autem se zřítil do trhliny mostu

Společnost

Klimkovice investují rekordních 20 milionů. Město například omezí rychlost aut v ulicích

Rekordní plán investic schválili na prvním letošním zasedání zastupitelé Klimkovic. Město chce letos proinvestovat 20 milionů korun, což je nejvíce v celé jeho historii, například loni investice dosáhly 10 milionů korun.

Dalším důležitým dokumentem, který přijalo klimkovické zastupitelstvo, je nový územní plán. Podle vedení města je v něm mnoho kompromisů.

Výrazný nárůst investic v Klimkovicích umožnilo nové rozpočtové určení daní vstřícnější k menším městům a obcím. „Zatímco dříve z rozpočtového určení daní zbylo na investice kolem 5 milionů korun ročně, nyní je to až 15 milionů. V loňském roce navíc město šetřilo na letošní plánované akce,“ vysvětlil místostarosta Jakub Unucka.

Místostarosta Jakub Unucka. Foto: Iva Sikulová Křížková

Místostarosta Jakub Unucka. Foto: Iva Sikulová Křížková

Nejvíce peněz bude stát  pokračující rekonstrukce místní sokolovny, která odstartovala už loni. V letošním roce se budou v objektu stavět toalety pro návštěvníky sokolovny a přilehlého hřiště a také další šatny celkem za 8,5 milionu korun, opravovat se bude část střechy nad vnitřní tribunou. Sokolovnu využívá hned několik sportovních oddílů, zázemí v ní mají nejen klimkovičtí fotbalisti, ale také mimořádně úspěšný oddíl badmintonu.

Poměrně velkorysá částka 4 milionů korun je určena na opatření, která ve městě zklidní dopravu. Klimkovice mají velký problém s řidiči, kteří projíždějí hlavním průtahem městem vysokou rychlostí.

Od dokončení dálnice D1 ho navíc často využívají i kamiony, které si přes Klimkovice zkracují trasy zpoplatněné mýtným. Silnice přitom dělí město na půl a frekvence chodců je tím pádem velká, ve městě se kvůli tomu stala řada dopravních nehod, z nichž některé měly i tragické následky.

„Zastupitelé se mohli rozhodnout, zda půjdeme cestou úsekového měření, nebo stavebních úprav. Shodli jsme se ale, že následné pokuty chodce neochrání,“ konstatoval místostarosta Unucka.

V případě úsekového měření by následně dostal pokutu každý řidič, který by městem projížděl vyšší než povolenou rychlostí. Stavební úpravy ale řidiči technicky znemožní jet vyšší rychlostí. Město si nechalo zpracovat projekt takových úprav v Centru dopravního výzkumu Brno.

Ten doporučil vybudování různých esíček a zálivků, které řidiče na silnici ve městě zbrzdí. Větší bezpečnost chodců bude zajišťovat také nový přechod v Hýlově v místě, kde přecházejí silnici děti vracející se autobusem ze školy. A rodičům, kteří vozí do školy děti autem, by zase mělo pomoci posunutí přechodu u základní školy.

„Posunutí přechodu jim umožní bez porušování dopravních předpisů u školy zastavit a dítě bezpečně vyložit,“ objasnil Jakub Unucka. Nově se budu stavět také chodníky ve směru na Polanku, na Olbramice a v místní části Josefovice. Polanka svou část chodníku ve směru do Klimkovic začala stavět už letos. Obě obce se na spolupráci při propojení domluvily.

Nový územní plán, který zastupitelé schválili, neodpovídá zcela tomu, co by si vedení města představovalo. „Nový územní plán umožňuje sice další rozvoj rodinné výstavby, o kterou je u nás velký zájem, ale bohužel pouze v omezené míře,“ konstatoval starosta Zdeněk Husťák.

Zatímco město by uvítalo, kdyby mohli začít stavět téměř všichni vlastníci parcel, v mnoha případech to neprošlo přes další dotčené orgány, které se k územnímu plánu vyjadřují, ať už jde o odbor životního prostředí Magistrátu města Ostravy nebo Moravskoslezského kraje, či o Povodí Odry.

„Doufáme, že se situace bude měnit a že budeme postupně schopni vyjít vstříc jednotlivým žadatelům individuálně. Ti pak mohou jednat i s dalšími orgány,“ doplnil Jakub Unucka.