Nejnovější zprávy: Řidič nerespektoval zákaz vjezdu, s autem se zřítil do trhliny mostu Muže uvěznila voda v kamionu, nemohl se dostat ven

Byznys

Automobilka Tatra vylepšuje hasičské speciály řady Force

Společnost Tatra Trucks nově vylepšila velkokapacitní cisternové stříkačky CAS 30 na podvozku modelové řady Force. Kabina prošla významnou modernizací a nově také tatrovácké hasičské speciály dostávají kotoučové brzdy, což souvisí s jejich zaváděním u vybraných modelů vozidel Tatra.

U hasičských jednotek se stále vyskytují letité velkokapacitní automobilové stříkačky CAS 32 na podvozcích Tatra T815 i T148. Tato vozidla už dosluhují a je potřeba je nahradit.

Proto automobilka Tatra Trucks ve spolupráci se společností THT Polička postavila velkokapacitní hasičský speciál CAS 30 – S3R na moderním podvozku Tatra Force. Stovky těchto nových cisteren už slouží a další budou následovat. Tatra Trucks proto typ neustále vylepšuje a nejnovější změny se týkají kabiny a brzd.

Vozidla Tatra Force CAS 30 – S3R se řadí mezi těžké automobilové cisterny určené k požárním zásahům vodou i pěnou. Lze je úspěšně použít jak v běžné požární službě, tak v chemických závodech, rafinériích, ve skladech hořlavých látek, na letištích a všude tam, kde je vysoké riziko požárního nebezpečí.

Tyto hasičské speciály se vyznačují vedle standardního plně pneumaticky odpruženého originálního podvozku s centrální nosnou rourou a nezávislými výkyvnými polonápravami i velmi nízkou kabinou, která pojme čtyřčlennou posádku, a velkým objemem převážených hasicích látek.

Nová kabina zvenku i zevnitř 

Právě kabina doznala změny nejen v technologii výroby, ale dostala též nový interiér. Původní konstrukce vycházející z technologie svařovaných ohýbaných plechových dílců byla nahrazena vlepováním plochých hliníkových dílů do základní svařované konstrukce z ocelových profilů.

„Změnou konstrukce a technologie výroby došlo ke snížení vlastní hmotnosti kabiny, zvýšení její korozivzdornosti a snížení náročnosti prací při případné opravě,“ uvedl Radomír Smolka, člen představenstva a technický ředitel společnosti Tatra Trucks.

Posádka má lepší výhled z kabiny, která je nyní osazena novým rozměrným čelním sklem z jednoho kusu. Střední sloupek ustoupil do pozadí, čelní sklo je na něj nalepeno, což dovolilo kabinu vybavit třetím středovým stěračem. Stíraná plocha čelního skla je tak o poznání větší.

Kabina disponuje také větší čelní výklopnou kapotou usnadňující přístup k vnitřním konstrukčním skupinám. V interiéru je nyní více prostoru pro posádku, má nové čalounění a nové odkládací prostory. Zcela nová je přístrojová deska zhotovená z odolného plastu. Kabina CAS 30 – S3R i dalších hasičských speciálů na bázi řady Tatra Force je opatřena integrovaným 200 mm kompozitním střešním nástavcem.

Ve své základní i zvýšené podobě vyhovuje předpisům ROPS (Roll-Over Protective Systém). Tím, že kabina poskytuje prostor pro řidiče a tři členy posádky vedle sebe v jedné řadě, je CAS 30 – S3R plnohodnotnou náhradou starších cisternových stříkaček CAS 32, kterou žádný jiný výrobce nenabízí.

Kotoučové brzdy poprvé v historii 

Zavedení kotoučových brzd je velmi zásadní inovací. Jde o novinku, která se u těžkých nákladních tater objevuje vůbec poprvé v historii. Kotoučové brzdy, které společnost Tatra Trucks začíná sériově montovat do vybraných modelů včetně vozů obchodní řady Force, přinášejí ještě vyšší úroveň bezpečnosti provozu.

Nový brzdový systém splňuje příslušnou normu EHK, v Tatře jsou schopni nastavit software jeho řídící jednotky podle požadavků zákazníka. Nové brzdy vyvinuté ve spolupráci s renomovanými odborníky v oboru netrpí tzv. vadnutím a jsou vysoce účinné, proto není třeba u vozidel používat retardér, který jinak zvyšuje vlastní váhu vozu, redukuje jeho užitečnou hmotnost a komplikuje celou konstrukci podvozku.

Velkou výhodou u moderních hasičských stříkaček CAS 30 – S3R na podvozku řady Force je nejnižší celková výška vozidla ve své kategorii. Vozidla jsou vybavena systémem změny světlé výšky podvozku a originálním motorem Tatra specifikace Euro V o výkonu 325 kW.

Hasičské speciály na bázi řady Tatra Force mohou být vybaveny manuálně řazenou převodovkou nebo systémem automatického řazení Tatra-Norgren. Tatra Trucks nově do těchto hasičských vozidel montuje i zcela samočinnou převodovkou Allison. Její zástavba byla už ověřena například bezproblémovým provozem stovek komerčních vozů Tatra exportovaných do Austrálie nebo ve vojenských speciálech.

Nyní se tedy uplatní i u hasičských vozů. Novinkou u tatrováckých hasičských speciálů je také ochrana vedení hydraulických okruhů proti sálavému horku.