A domů! Foto: Jindřich Štreit. Když se muži nechce z hospody…
Magazín PATRIOT připravil seriál, v němž postupně představí jedny z nejslavnějších fotografií Jindřicha Štreita, ikony české dokumentární fotografie, které svou naléhavostí a lidskostí přesáhly hranice nejen naší země, ale i vnímání dokumentární fotografie. Cyklus má za cíl připomenout dobu a kontext, v nichž slavné snímky vznikaly - unikátní je zejména díky komentářům autora, který se k fotografiím vrací po několika desítkách let od jejich vzniku.
Fotografie, na kterou spolu s autorem Jindřichem Štreitem vzpomínáme dnes, vznikla v Sovinci. „Na fotografii jsou manželé Ilkyvovi, se kterými jsem se dobře znal,“ vzpomíná Jindřich Štreit.
Připomíná, že řada skutečně silných fotografií vznikla díky tomu, že některé rodiny na Bruntálsku navštěvoval skutečně dlouhodobě a systematicky, a právě proto pak mohl pořídit velmi osobní snímky ze života zmíněných rodin.
„Tato fotografie vznikla tak, že jsem se nachomýtl u situace, kdy si paní Ilkyvová šla pro manžela Vojtu do hospody, no a už si jej úspěšně odvádí domů. Jemu se zjevně moc nechce,“ usmívá se Jindřich Štreit.
„Já shodou okolností Vojtu učil od první třídy, byl jsem i na jejich svatbě, kde jsem taky fotil, jsem s tou rodinou hodně spjatý,“ říká Jindřich Štreit.
V prvním dílu, který náš seriál odstartoval, jsme si připomněli okolnosti vzniku jedné z nejslavnějších Štreitových fotografií Pohřeb s kačenami, následovala další slavná fotografie Přesilovka, která přispěla k autorovu uvěznění, a další slavná fotografie Schůze.
Dále jsme představili neméně slavnou fotografii Volby na poli a poté jste si mohli přečíst příběh další pro režim „závadné“ fotografie, která vznikla v roce 1981 v kanceláři Národního výboru v Jiříkově.
V dalším dílu seriálu jsme představili fotografii úklidu Národní fronty, která vznikla v roce 1981 na Sovinci, vzpomínali jsme na fotografii s názvem Dušičky a minule jsme připomněli vznik fotografie Idyla v kuchyni.